minnyagraviditet.blogg.se

Min dotter Liv dog i min mage i 33:e veckan den 13 juni 2016 och hon ligger begravd på Västra kyrkogården i Göteborg. Under graviditetens tredje trimester fick jag en aktiv sjukdomsperiod i min kroniska tarmsjukdom, Crohns. Till följd av att jag fick ett skov blev jag inlagd på sjukhuset för intravenös kortisonbehandling. Strax efter att jag var färdigbehandlad somnade min dotter in.Blodet i moderkakan hade koagulerat och hon fick ingen syre eller näring. I samband förlossningen fick jag preeklampsi, eklampsi, HELLP-syndrom, DIC syndrom och till följd av det höll hela min kropp på att stänga ned, men med hjälp av sjukvårdspersonalen överlevde jag. Till följd av vad som hände har jag antifosfolipidantikroppar i blodet. De här antikropparna gör att det finns högre risk för mig att få liknande symptom vid nästa graviditet. Bloggen belyser saknaden efter Liv samt önskan om och resan mot att bli gravid igen.

mormor, skov och samtal med överläkaren

Kategori: Allmänt

Min mormor har en polyp visar det sig, som ännu inte har utvecklat sig till cancer. Hon ska operera bort den i mitten av maj. Det var väldigt skönt att höra!
 
Med min mage går det inget vidare. Jag lämnade blodprover imorse på Östra sjukhuset, och efter det var det meningen att jag skulle åka på föreläsning, men hela min kropp skrek "Nej!". Bra det tror jag, för magen var verkligen i obalans under hela förmiddagen. Just nu känns det bättre dock, vi får se hur det blir när jag har ätit.
 
Från och med onsdag kommer jag få en ny medicin som tas intravenöst via dropp. Medicinen heter Remicade och det är ett så kallat biologiskt läkemedel som innehåller en antikropp som hindrar inflammationer i kroppen. Det medför också att jag kommer bli ökat infektionskänslig. I bästa fall verkar medicinen omgående. Jag får verkligen hoppas på det, för just nu är det svårt att ens gå på föreläsningar. Jag behöver ha tillgång till toalett hela tiden verkligen.
 
Min överläkare på specialmödravården ringde upp mig och vi pratade om min framtida graviditet. Hon sa att jag inte behöver förbereda något innan jag blir gravid, men så fort jag blivit det ska jag kontakta sjukhuset. Då ska jag börja med Trombyl och Fragmin som förhindrar blodproppar och är blodförtunnande. Hon hade diskuterat vilken dos jag ska ha med andra läkare. 
 
Hon sa att det är väldigt viktigt att jag blir frisk från skovet innan jag blir gravid, att jag antagligen kommer få avsluta min behandling för tarmen i tredje trimestern samt att det var en något ökad risk för havandeskapsförgiftning igen om jag blir inseminerad jämfört med om jag skaffar barn med samma partner igen. Det betraktas snarare som en förstföderska om jag skaffar barn med en annan partner än under första förlossningen.
Kommentera inlägget här: