minnyagraviditet.blogg.se

Min dotter Liv dog i min mage i 33:e veckan den 13 juni 2016 och hon ligger begravd på Västra kyrkogården i Göteborg. Under graviditetens tredje trimester fick jag en aktiv sjukdomsperiod i min kroniska tarmsjukdom, Crohns. Till följd av att jag fick ett skov blev jag inlagd på sjukhuset för intravenös kortisonbehandling. Strax efter att jag var färdigbehandlad somnade min dotter in.Blodet i moderkakan hade koagulerat och hon fick ingen syre eller näring. I samband förlossningen fick jag preeklampsi, eklampsi, HELLP-syndrom, DIC syndrom och till följd av det höll hela min kropp på att stänga ned, men med hjälp av sjukvårdspersonalen överlevde jag. Till följd av vad som hände har jag antifosfolipidantikroppar i blodet. De här antikropparna gör att det finns högre risk för mig att få liknande symptom vid nästa graviditet. Bloggen belyser saknaden efter Liv samt önskan om och resan mot att bli gravid igen.

Mors dag

Kategori: Allmänt

I söndas var det mors dag och det var riktigt tungt. Min första gång som mamma på mors dag. Jag var inte alls beredd på att jag skulle reagera så starkt. Jag var vid Livs grav två gånger, en gång och själv och en gång tillsammans med hennes pappa.
 
Jag spanar hela tiden efter fina blommor nu, när jag går runt i staden. Vad som skulle passa på hennes grav. På mors dag hittade jag förgätmigej som växte vilt vid Kungssten. Den är så vacker, och så är det Dalslands landskapsblomma. Jag tycker om de där blommorna som har lång stjälk med en stor lila boll som blomma också, men har inte hittat någon som växer på ett sådant ställe att det är okej att plocka. Liljekonvalj från den egna odlingslotten fick hon vid minnesplatsen här hemma, men den har blommat ut nu.
 
Vad är det med att plantera och lämna blommor vid hennes grav? Det gör mig så lugn. Bara att vara där vid graven och kunna gråta och fantisera om vad vi hade gjort om hon fortfarande fanns med mig. Det är som en fristad. Jag är väldigt glad att jag valde att begrava henne där och det gör mig också lugn i själen att veta att jag en dag ska begravas tillsammans med henne.
Kommentera inlägget här: