minnyagraviditet.blogg.se

Min dotter Liv dog i min mage i 33:e veckan den 13 juni 2016 och hon ligger begravd på Västra kyrkogården i Göteborg. Under graviditetens tredje trimester fick jag en aktiv sjukdomsperiod i min kroniska tarmsjukdom, Crohns. Till följd av att jag fick ett skov blev jag inlagd på sjukhuset för intravenös kortisonbehandling. Strax efter att jag var färdigbehandlad somnade min dotter in.Blodet i moderkakan hade koagulerat och hon fick ingen syre eller näring. I samband förlossningen fick jag preeklampsi, eklampsi, HELLP-syndrom, DIC syndrom och till följd av det höll hela min kropp på att stänga ned, men med hjälp av sjukvårdspersonalen överlevde jag. Till följd av vad som hände har jag antifosfolipidantikroppar i blodet. De här antikropparna gör att det finns högre risk för mig att få liknande symptom vid nästa graviditet. Bloggen belyser saknaden efter Liv samt önskan om och resan mot att bli gravid igen.

Hälsoläge och bandrep

Kategori: Allmänt

Jag har fått infusion av den nya medicinen Inflectra (inte Remicade, som jag trodde först) två gånger. Den hjälper ganska bra, men jag måste fortfarande äta kortison för att kunna ha en någorlunda normalt fungerande vardag. Det är tuffast på morgonen, då behöver jag gå på toa flera gånger och det kommer nästan bara blod.
 
Jag fick också ett brev från barnmorskan. Gjorde cellprovstest i februari, och fick svar att det visade tecken på cellförändringar. Jag ska på kontroll på torsdag, och då ska de ta nya prover. Jag har redan fått ta bort en del av livmodertappen för ungefär fem år sedan, så det känns verkligen inte bra att behöva gå igenom samma sak igen. Mina tarmmediciner gör det svårare för min kropp att bekämpa infektioner, så det är kanske därför det kommer tillbaka.
 
Än så länge avvaktar jag med tankar på barn tills mitt hälsoläge har stabilitserats.
 
 
Var och repade med bandet igår och låten Ge mig Liv är nästan klar nu. Det var meningen att vi skulle ha spelat in den i studio den 20 maj, men vi hann inte klart med låten tills dess. Den blir väldigt bra.
 
Ge mig Liv
Mark, murar, mörker
Mörker mörknar
Marken skakar
Murar växer
 
Mark, murar, mörker
Mörker mörknar
Marken skakar
Allting rasar
 
Ge mig Liv
Resa i tid
För att ge dig liv
Minns vår tid
Ge mig Liv
 
Sand, skratt, solsken
Solsken sprider
Skratt och skoj
Sand av sorg
Sand av sorg
 
Sand, skratt, solsken
Solsken sprider
Skratt och skoj
Sand av sorg
Salt sand av sorg
 
Ge mig Liv
Resa i tid
För att ge dig liv
Minns vår tid
Ge mig Liv
Ge mig Liv
Ge mig Liv
Vila i frid
Vila min Liv
Kommentera inlägget här: