minnyagraviditet.blogg.se

Min dotter Liv dog i min mage i 33:e veckan den 13 juni 2016 och hon ligger begravd på Västra kyrkogården i Göteborg. Under graviditetens tredje trimester fick jag en aktiv sjukdomsperiod i min kroniska tarmsjukdom, Crohns. Till följd av att jag fick ett skov blev jag inlagd på sjukhuset för intravenös kortisonbehandling. Strax efter att jag var färdigbehandlad somnade min dotter in.Blodet i moderkakan hade koagulerat och hon fick ingen syre eller näring. I samband förlossningen fick jag preeklampsi, eklampsi, HELLP-syndrom, DIC syndrom och till följd av det höll hela min kropp på att stänga ned, men med hjälp av sjukvårdspersonalen överlevde jag. Till följd av vad som hände har jag antifosfolipidantikroppar i blodet. De här antikropparna gör att det finns högre risk för mig att få liknande symptom vid nästa graviditet. Bloggen belyser saknaden efter Liv samt önskan om och resan mot att bli gravid igen.

gynekologen

Kategori: Allmänt

Idag besökte jag gynekologen för att ta prover på livmodertappen. Jag frågade såklart om hur det blir om de måste ta bort ytterligare en bit av min livmodertapp  eftersom jag gjort en konisering innan, kan jag fortfarande blir gravid då? Det kan jag, men då sätter de dit något i vecka 13 som förhindrar att livmodern öppnar sig för tidigt. Det kan tydligen hända annars, eftersom livmodertappen blir kortare. Sen frågade jag om när de blir tvungna att ta bort livmodern, och det är först om jag får cancer. Nu inväntar jag provsvaret som ska ta två månader.
 
För övrigt gjorde hon ultraljud på mig och såg då att jag har ägglossning idag. Stämmer exakt med min fertilitetsapp, så det var ju värdefull information. Då slipper jag köpa dyra ägglossningstest när jag väl ska börja försöka bli gravid.
 
Jag fick fylla i en sån lapp innan, där det fanns en fråga om hur många barn jag har. Jag blev lite osäker på vad jag skulle svara på den frågan. Jag kommer ju alltid ha min dotter i hjärtat, men frågan är om jag har henne i den bemärkelse de var ute efter. 
Kommentera inlägget här: