minnyagraviditet.blogg.se

Min dotter Liv dog i min mage i 33:e veckan den 13 juni 2016 och hon ligger begravd på Västra kyrkogården i Göteborg. Under graviditetens tredje trimester fick jag en aktiv sjukdomsperiod i min kroniska tarmsjukdom, Crohns. Till följd av att jag fick ett skov blev jag inlagd på sjukhuset för intravenös kortisonbehandling. Strax efter att jag var färdigbehandlad somnade min dotter in.Blodet i moderkakan hade koagulerat och hon fick ingen syre eller näring. I samband förlossningen fick jag preeklampsi, eklampsi, HELLP-syndrom, DIC syndrom och till följd av det höll hela min kropp på att stänga ned, men med hjälp av sjukvårdspersonalen överlevde jag. Till följd av vad som hände har jag antifosfolipidantikroppar i blodet. De här antikropparna gör att det finns högre risk för mig att få liknande symptom vid nästa graviditet. Bloggen belyser saknaden efter Liv samt önskan om och resan mot att bli gravid igen.

Första besöket på Kvinnokliniken är avklarat

Kategori: Allmänt

För några veckor sedan var jag för första gången på kvinnokliniken och kollade min reproduktionsorgan med ultraljud. Det låg ett ägg redo för befruktning i livmordern som syntes på skärmen. De tog också blodprover där de kollade infektioner, äggreserv och sköldkörtelhormon. I övermorgon ska jag tillbaka och splola äggledarna. Då får jag också svar på vad blodproverna visar. Om allt går bra får jag en tid hos en beteendevetare efter läkarbesöket.
 
Min mag- och tarmläkare och jag har kommit tragit fram en plan för när befruktning kan ske. Jag får inte bli gravid på den medicin jag har nu. Ska ta sista dosen i mitten av januari, därefter ska jag lämna regelbundna prover, de ska även göra en undersökning av tarmen. Har jag inte fått något skov i juni kommer han ge mig klartecken att bli gravid.
 
Är så nervös över det, eftersom jag de senaste åren fått skov varje vår. Min plan i år är att behandla min tarm väl och ge den så bra förutsättningar som möjligt genom att äta mat som är bra för den.
Kommentera inlägget här: